آغاز ساخت اَبر پروژه ریلی ایران با همکاری روس‌ها از اواخر ۲۰۲۳

معاون وزیر راه از آغاز ساخت اَبر پروژه ریلی ایران با همکاری روس‌ها از اواخر ۲۰۲۳ خبر داد و گفت: مطالعات نهایی خط‌آهن رشت-آستارا طی ۶ ماه انجام ‌می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، ۱۹ دیماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد ۱۶ بندی ایران به روسیه برای ساخت خط‌آهن رشت-آستارا خبر داده و گفته بود: مذاکره ایران و روسیه در این رابطه ادامه دارد.

شهریار افندی‌زاده خط‌آهن رشت- آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست و اظهار کرد: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و آذربایجان به منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل می‌کنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: این پروژه ۱۶۲ کیلومتری کریدور شمال-جنوب از بندر عباس تا رشت و از رشت تا آستارا را تکمیل می‌کند و ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.

معاون وزیر راه یادآور شد: دولت روسیه علاقمند به مشارکت در تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا است تا به صورت وام و یا روش‌های دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند. به همین منظور طی ماه‌های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در راستای توسعه ترانزیت میان دو کشور انجام شده است.

افندی زاده افزود: برای این کار تفاهمنامه دو جانبه بین ایران و روسیه پیشنهاد داده شده و تفاهمنامه سه جانبه‌ای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان امضا شده که پیرو بیانیه مشترک با امضای وزرای سه کشور است. در این تفاهمنامه محورهایی درباره احداث و نحوه بهره‌برداری پروژه ریلی در ۱۶ ماده پیش بینی شده که شامل تعیین نوع طراحی خط از جمله عرض خطوط ریلی این پروژه است.

در ادامه ۸ روز بعد یعنی ۲۷ دیماه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با دستیار ویژه رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین دیداری داشت و دو طرف درباره سرمایه گذاری برای ساخت ابرپروژه ریلی رشت-آستارا گفت‌وگو کرد. جلسه‌ای که در آن برخی معاونان حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی حضور داشتند.

خروجی این جلسه نهایی شدن حضور روس ها در ایران و سرمایه گذاری آنها برای ساخت خط آهن رشت-آستارا اعلام شد. بر این اساس قرار است با سرمایه گذاری روسیه ها، این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب طی ۳ سال یعنی یکسال کمتر از پیش بینی صورت گرفته در این زمینه ساخته شود. طبق توافق صورت گرفته، پیمانکاران ایرانی زیرسازی این خط آهن را به طور کامل اجرا خواهند کرد.

آغاز ساخت خط‌آهن رشت-آستارا از اواخر ۲۰۲۳

عصر دیروز معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این‌باره اظهار کرد: پیش نویس متن موافقتنامه ارسالی از سوی طرف روسی برای تامین مالی ساخت راه آهن آستارا – رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر توسط وزارت راه و شهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی و نهایی شدن است.

شهریار افندی‌زاده افزود: بر اساس توافقات اولیه صورت گرفته با معاون حمل و نقل وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه در جلسه تشکیل شده مذکور، مقرر شد نحوه تامین مالی، طراحی و اجرا پروژه ریلی آستارا - رشت در جلسات فی مابین دو کشور در مدت سه ماه نهایی شود. مسائل فنی و کارشناسی مربوط به احداث این مسیر، چگونگی مبنای طراحی ابنیه فنی مسیر از جمله پلها و تونل‌های واقع در آن توسط طرفین مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد جلسات مستمر کارشناسی تا رسیدن به تهیه پیش نویس نهایی موافقتنامه نهایی تامین مالی، طراحی و ساخت پروژه ریلی رشت-آستارا ادامه یابد.

وی یادآور شد: در این جلسه بخش به بخش پیش نویس موافقتنامه ارسالی دولت روسیه بررسی و مقرر شد در تمامی ماده های پیش نویس موافقت نامه ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران لحاظ گردد و همچنین تاکید شد که طرفین بایستی به تعهدات خود در موافقتنامه پایبند بوده و در برنامه زمانبندی مقرر، این اقدامات را به اجرا رسانند.

معاون وزیر راه با بیان این‌که پس از امضا موافقتنامه مذکور، طی ۳ ماه طراحی اولیه و حداکثر طی ۶ ماه مطالعات نهایی خط‌آهن رشت-آستارا انجام ‌می‌شود، تاکید کرد: پروژه اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز می‌شود و ایران به فواصل زمانی، تملک زمینهای مورد نیاز احداث مسیر را بدون اینکه وقفه‌ای در کار اجرایی صورت پذیرد، انجام و در اختیار پروژه مذکور قرار می‌دهد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، استفاده از حمل و نقل ترکیبی را یکی از راهکارهای موثر در بهبود ترانزیت عبوری کشور با زیرساخت های موجود در حال حاضر اعلام و تاکید کرد: می توان از ترکیب مدهای حمل و نقل تا زمان اتمام مسیر ریلی آستارا – رشت استفاده کرد.

افندی زاده اضافه کرد: انتظار از فدراسیون روسیه این است از هم اکنون تمهیدات لازم برای ایجاد تعهد حداقل ۱۵ میلیون تن کالای ترانزیت سالانه از این مسیر را پس از اتمام اجرای مسیر در برنامه ریزی آتی کشور خود قرار دهد. البته نیاز است این مورد در موافقتنامه سه جانبه ای بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان به توافق برسد. همچنین در جهت ایجاد تعرفه یکسان حمل و نقل بار برای عبور کالا از کریدور شمال – جنوب در خاک سه کشور توافقات اولیه در جلسه صورت گرفت.

کد خبر 61329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =